Thursday, December 29, 2011

Báo chí Mỹ khinh hải quân Tàu: "China's aircraft carrier and submarines are crap"

Báo chí Mỹ nói "Tàu ngầm và tàu sân bay TQ là "cục c'c"", đọcChina's aircraft carrier and submarines are crap 

Sự thực súc mạnh tàu ngầm TQ: số lượng có nhiều nhưng thua công nghệ so với Nga 10 năm và với Mỹ 20 năm- không linh hoạt và dễ bị phát hiện: China’s Overhyped Sub Threat

Còn tàu sân bay Thi Lang thì muốn ra khơi phải có tàu lai dắt vì động cơ hoạt động không ổn định: "Relax: China’s First Aircraft Carrier is a Piece of Junk"

Tham vọng của hải quân Tàu: "Building China's Aircraft Carriers: Return of Zheng He"



Đọc China’s Overhyped Sub Threat
"Beijing might match the United States in submarine production rates, but it can’t possibly keep up with the combined sub acquisitions of Washington and its closest Pacific allies. Japan is in the process of adding six diesel attack boats to its current force of 16. Australia aims to double its fleet of six diesel boats. South Korea is also doubling its six-strong undersea fleet. Two years ago, Vietnam purchased six Kilos from Russia.".

Điều hết sức quan trọng là độ ồn của tàu ngầm TQ tự chế tạo rất lớn, thua xa 6 tàu Kilo Class của Hải Quân Nhân dân Việt Nam (Mỹ rất nể tàu ngầm của Nga). Vì thế việc phát hiện ra chúng từ xa không khó khăn gì. Hải quân Việt Nam cần đầu tư phát triển các công nghệ phát hiện tàu ngầm để chủ động bảo vệ lãnh hải Tổ quốc. Đọc: "China’s Noisy Subs Get Busier — And Easier to Track"
"Leaving aside the PLAN’s dozen imported Russian subs, new Chinese submarines can be detected at what’s known as the “first convergence zone,” a ring approximately 25 miles from an undersea vessel where outward-traveling sound waves pack close together.
During the Cold War, the U.S. Navy would arrange its own submarines in lines where each boat was 25 miles from the next, forming a sort of net to catch Soviet subs. With the introduction of the latest generation of quiet Russian diesel subs in the 1990s, the Americans thought that convergence-zone detection was no longer possible. But the Navy’s just discovered that China’s homemade subs are even louder than 20-year-old Russian boats. “Apparently they [U.S. subs] are making first convergence zone detections and holding them,” the analyst reports."

Còn tàu sân bay Thi Lang thì muốn ra khơi phải có tàu lai dắt vì động cơ hoạt động không ổn định: "Relax: China’s First Aircraft Carrier is a Piece of Junk"
"Shi Lang could be even less of a threat than her striking appearance implies. Shi Lang‘s greatest potential weakness could be under her skin, in her Ukrainian-supplied engines."
Chuyện gi xảy ra nếu Thi Lang chạy ra Biển Đông rồi động cơ hỏng phải lai kéo? Chắc chắn là mục tiêu di chuyển chậm làm mồi ngon cho hỏa lực phòng thủ của các nước xung quanh tập bắn: "For Shi Lang, China reportedly purchased turbines from Ukraine. Though surely superior to any ship engines China could have produced on its own, the Ukrainian models might still be unreliable by Western standards. Russia’s Kuznetsov, also fitted with Ukrainian turbines, has long suffered propulsion problems that have forced her to  spend most of her 30-year career tied to a pier for maintenance. When she does sail, a large tugboat usually tags along, just in case the carrier breaks down."

Đọc thêm về hiện đại hóa quốc phòng của Việt Nam: Vietnam’s Russian Restocking

No comments:

Post a Comment